Loader

Układ ruchu

Zadbaj o swoje ciało!

Spis treści:

Do czego może nas doprowadzić brak aktywności fizycznej w codziennym życiu?
Jak zadbać o zdrowie?

O tym, jak ważna jest aktywność fizyczna dla naszego zdrowia, mówią lekarze jak i dietetycy na całym świecie. Już ojcowie medycyny, Hipokrates i Galen wskazywali, że brak aktywności fizycznej jest szkodliwy dla zdrowia. Natomiast nadmierny wysiłek jest nierozsądny. Także Paracelsus sugerował, że wysiłek fizyczny w zależności od „dawki” może być zarówno lekarstwem, jak i trucizną. Ruszać się powinniśmy nie tylko po to, aby mieć piękną, zgrabną sylwetkę, ale też po to aby utrzymać nasz organizm w pełnym zdrowiu. Warto też wiedzieć, jakie zagrożenia niesie ze sobą brak ruchu i do jakich chorób może doprowadzić.

Do czego może nas doprowadzić brak aktywności fizycznej w codziennym życiu?

Oczywistym skutkiem braku aktywności fizycznej dla ciała jest pojawienie się zbędnych kilogramów. Jednak czy wiesz, że nie jest to jedyne następstwo? Ruch lub jego brak odbija się na zdrowiu serca, kości i poziomie ciśnienia krwi! Brak ruchu jest potwierdzonym czynnikiem ryzyka przedwczesnej śmierci. W rzeczywistości brak aktywności i siedzący tryb życia powodują więcej zgonów na całym świecie niż palenie papierosów czy cukrzyca – wynika z badania opublikowanego w The Lancet.

Wysokie ciśnienie krwi (nadciśnienie tętnicze)
Ćwiczenia wspomagają efektywną pracę serca. Brak aktywności fizycznej wpływa na zmniejszenie wydolności sercowo-oddechowej, co oznacza, że serce pracuje ciężej przy pompowaniu krwi, a to zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia.

Choroby serca
Nawet przy braku standardowych czynników ryzyka, takich jak nadciśnienie, wysoki cholesterol czy otyłość, zbyt mała ilość aktywności fizycznej w dalszym ciągu może doprowadzić do rozwoju chorób serca.

Zaburzenia koncentracji i zdolności poznawczych
Według naukowców ćwiczenia fizyczne sprzyjają neuroplastyczności, czyli zdolności mózgu do tworzenia nowych połączeń nerwowych oraz adaptacji przez okres całego życia. Wysiłek fizyczny pozytywnie wpływa także na hipokamp, odpowiedzialny za sprawną pamięć i funkcje wykonawcze.

Zwiększenie poziomu cukru we krwi
Aktywność fizyczna wpływa na sprawne przetwarzanie węglowodanów przez organizm. Nic dziwnego, że jej brak stanowi jedną z najczęstszych przyczyn występowania cukrzycy.
Badania wykazują, że zbyt mała dawka ruchu niekorzystnie wpływa na metabolizm glukozy i może doprowadzić do zaburzeń związanych z cukrzycą typu 2.

Ból kości i stawów
Ograniczenie ruchu bardzo często wpływa na osłabienie mięśni, które nie mają siły wspierać stawów, co może spowodować problemy w narządach ruchu. Dlatego należy ćwiczyć regularnie, aby nie dopuścić do ich osłabienia.

Przewlekła niewydolność żylna
PNŻ to poważna choroba, która często wynika z siedzącego trybu życia. Dzieje się tak dlatego, że przy długotrwałym przebywaniu w jednej pozycji dochodzi do zastoju krwi w żyłach, co może powodować takie objawy jak uczucie ciężkości nóg, obrzęki, a także pojawienie się nieestetycznych pajączków na nogach. Przyczyn niewydolności żylnej może być wiele, jednak brak ruchu znacznie zwiększa ryzyko rozwoju choroby.

Twoje kości mogą stać się kruche.
Wraz z wiekiem wapń z kości jest ponownie wchłaniany do krwiobiegu. Powoduje to zmniejszenie masy kostnej i może prowadzić do łamliwości kości, stanu znanego jako osteoporoza.

Twój „dobry” cholesterol HDL spadnie.
Cholesterol HDL pomaga usunąć szkodliwy cholesterol z krwiobiegu i wiąże się z niższym ryzykiem chorób serca, zgodnie z listem zdrowia Harvard. Tak więc, jeśli nie ćwiczysz regularnie czy robisz to z niewystarczającą intensywnością poziom HDL prawdopodobnie spadnie, a cholesterol LDL (zły) wzrośnie. To z kolei prowadzi do miażdżycy, a w konsekwencji do chorób układu krążenia.

Jak zadbać o zdrowie?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby dorośli w wieku od 18 do 64 lat wykonywali w tygodniu co najmniej 150 – 300 minut ćwiczeń aerobowych o umiarkowanej intensywności albo 75 – 150 minut o wysokiej intensywności. Oczywiście równie dobrym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch rodzajów aktywności. WHO zwraca uwagę także na to, że przynajmniej 2 razy w tygodniu warto wykonywać ćwiczenia angażujące główne mięśnie ciała. Poprzez zastępowanie siedzącego trybu życia aktywnością fizyczną mamy szansę zniwelować szkodliwy wpływ na organizm długiego i częstego siedzenia oraz nasze mięśnie i stawy będą w doskonałej kondycji.

Ponadto, aby uniknąć schorzeń narządu ruchu, ważne jest:
 utrzymywanie prawidłowej masy ciała;
 przyjmowanie właściwej postawy, prawidłowego chodu;
 zachowanie prawidłowej techniki podnoszenia ciężarów;
 przestrzeganie odpowiedniej higieny pracy – regularne przerwy w szczególności przy trybie pracy siedzącej;
 odpowiedni materac do spania;
 ograniczanie siedzącego trybu życia;
 unikanie długotrwałego stania lub klęczenia.

Na stan naszych stawów i kości korzystnie wpływa przebywanie na słońcu i świeżym powietrzu, dzięki czemu dostarczamy organizmowi witaminę D, która umożliwia przyswajania wapnia będącego budulcem kości. Ważną funkcję pełni dieta zawierająca wapń, fosfor i witaminę D. Nie powinniśmy też nadużywać alkoholu i kawy, palić papierosów, stosować drastycznych diet.

Brak ruchu oraz siedzący tryb życia może dostarczyć szereg poważnych chorób dla naszego organizmu. Dlatego tak ważne jest zapobieganie tym zaburzeniom od najwcześniejszych lat i nie doprowadzenie do niekorzystnych następstw. Codzienny ruch, spacery, pływanie uprawianie pieszej turystyki, gra w tenisa, regularna gimnastyka oraz wchodzenie i schodzenie po schodach zapewniają kręgosłupowi oraz całemu układowi ruchu zachować dobrą kondycję.

Zarówno osoby pracujące w biurze, jak i pracownicy fizyczni narażeni są na bóle kręgosłupa, którym łatwo zapobiec dzięki odpowiednio dobranych aktywnościom takim jak basen, czy ćwiczenia rehabilitacyjne. Seniorzy mogą uniknąć dokuczliwych bólów stawów, w ramach aktywności fizycznej wybierając np. spacer.